Co to są breadcrumbs?
Nazwa breadcrumbs pochodzi od baśni braci Grimm o Jasiu i Małgosi. W trakcie wędrówki po lesie, Jaś co kilka kroków rzucał okruszki chleba na ziemię, aby móc wraz z siostrą odnaleźć drogę do domu.
Każdy człowiek lubi chodzić własnymi ścieżkami, nawet po globalnej wiosce. Twórcy stron internetowych powinni wskazywać mu drogę, aby mógł odszukać tego, czego aktualnie szuka. Użytkownik z natury lubi ład i porządek. Z pomocą przychodzą mu breadcrumbs, które wprowadzają hierarchię w wirtualnym świecie i pomagają wyszukiwarce Google zrozumieć, w jaki sposób jest zbudowana witryna internetowa.
Breadcrumbs swoim wyglądem przypominają książkowy spis treści. Ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie. Pokazują dokładnie, w jakim miejscu znajduje się użytkownik. Okruszki wskazują, który rozdział jest aktualnie otwarty np.:
Ideo Force > Strona główna > Słownik pojęć > Breadcrumbs
Każda kategoria breadcrumbs posiada aktywne hiperłącze, które po kliknięciu przekierowuje do odpowiedniej podstrony. Takie rozwiązanie jest przyjazne wszystkim użytkownikom witryny internetowej i pozwala intuicyjnie przeglądać treści, które są w niej zamieszczone.
Typy breadcrumbs na stronach internetowych
Menu okruszkowe nie pozwala, aby użytkownik zabłądził w sieci. Jest to związane z tym, że każdy z nas z osobna dąży do tego samego celu trochę odmiennymi drogami. Okruszki są pewnym rodzajem drogowskazu. Zwykle starają się dopasować do potrzeb klientów. Można wyróżnić 3 rodzaje breadcrumbs:
- Breadcrumbs oparte na hierarchii lub lokalizacji – to najpopularniejszy rodzaj menu i większość serwisów opiera nawigacje na tym rodzaju okruszków. Zaczyna się od strony głównej, przechodząc do kategorii i podkategorii, aż wreszcie umożliwia przeglądanie części składowych i konkretnych treści zamieszczonych na stronie np.:
Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Dowolny artykuł
Taka struktura pozwala zrozumieć poruszanie się po większości serwisów w Internecie oraz odczytać lokalizację, w której aktualnie się znajduje. Jeśli użytkownik nie jest zadowolony z przeglądanych treści, to zawsze może cofnąć się do poprzedniej podstrony i rozpocząć poszukiwanie informacji, które go interesują.
- Breadcrumbs oparte na atrybucie – drugi co do popularności rodzaj nawigacji okruszkowej, którą buduje się z atrybutów. Umieszcza się ją najczęściej na portalach ogłoszeniowych, aukcyjnych lub w sklepach internetowych. Przykładem może być portal, który oferuje książki, samochody czy sprzęty elektroniczne:
Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Autor A > Autor B > Tytuł książki - Breadcrumbs oparte na ścieżce lub historii – ten rodzaj menu okruszkowego należy do rzadkości, ponieważ w swojej funkcjonalności przypomina przycisk „wstecz” umieszczany w każdej przeglądarce internetowej. Polega na budowaniu odnośników, które odwiedza użytkownik. Jest oparty na historii przeglądania, dlatego może tworzyć nieintuicyjną nawigację np.:
Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Strona główna > Podkategoria
W jaki sposób breadcrumbs wpływa na SEO?
Nawigacja breadcrumbs wpływa pozytywnie na pozycjonowanie stron i sklepów internetowych pod kątem SEO. Wyszukiwarka Google honoruje menu okruszkowe, dlatego witryny wykorzystujące breadcrumbs, mogą uzyskać wyższe pozycje w wyszukiwarkach. Jest to element, który nie tylko pojawia się na stronie, ale także w jej wynikach. Okruszki zawierają słowo kluczowe, na które pozycjonowana jest cała witryna. W rezultacie są w stanie połączyć kilka podstron oraz odszukać określone zapytanie. Menu okruszkowe pozwala ulepszyć stronę internetową oraz wpływa na zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Jeśli strona nie spełnia oczekiwań konsumenta, to może on skorzystać z breadcrumbs. Nie musi wtedy cofać się do początku wyników wyszukiwania, tylko sprawdzić w obrębie wyszukiwań.
Zalety używania breadcrumbs
Do największych zalet używania breadcrumbs można zaliczyć:
- Linkowanie wewnętrzne – breadcrumbs polepszają i wzmacniają linkowanie wewnętrzne strony internetowej. Zwłaszcza jeśli poszczególne kategorie zawierają słowa kluczowe ważne dla określonego biznesu. Breadcrumbs kierują do witryny bardzo dużo linków wysokiej jakości. W takim przypadku wyszukiwarki pozwalają wyświetlać się stronie internetowej wyżej w wynikach.
- Porządek i hierarchia zawartości strony – wyszukiwarki cenią uporządkowane, przejrzyste oraz czytelne strony internetowe. Breadcrumbs pomagają poruszać się po jej strukturze oraz odszukiwać to, czego użytkownik potrzebuje w danym momencie. Taka użyteczność jest opłacalna, a nagrodą są wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Mniejsza ilość odrzuceń – menu okruszkowe pomaga poruszać się po witrynie, jeśli użytkownik nie wie, jak z niej korzystać. Z pomocą przychodzą breadcrumbs. Wskazują mu to, czego szuka. Tym sposobem nie trzeba cofać się do wyników w wyszukiwarce tylko skorzystać z nawigacji okruszkowej, znajdującej się na górze witryny. Dzięki takiemu rozwiązaniu istnieje szansa, że użytkownik zrobi zakupy lub zapisze się do newslettera na naszej stronie. Czasami wystarczy tylko pokazać mu to, w jakim miejscu się znajduje, aby mógł znaleźć to, czego potrzebuje.
- Poprawa doświadczeń użytkowania (UX, User Experience) – breadcrumbs umożliwiają sprawniejsze poruszanie się po witrynie i dotarcie do tego, czego się szuka. Korzystnie wpływa to na doświadczenia użytkownika, a wyszukiwarki doceniają takie rozmieszczenie.
- Korzystniej wyglądają w wynikach SERP (Search Engine Results Page) – dobre wrażenie można zrobić tylko raz, a taka sama zasada dotyczy menu okruszkowego oraz jego jego wyglądu w SERP.
Najczęstsze błędy w breadcrumbs
Tworzenie stron internetowych to długotrwały proces i na każdym jego etapie mogą przytrafić się małe niedociągnięcia. Nie inaczej jest z menu okruszkowym. Do najczęstszych błędów, podczas wdrażania breadcrumbs można zaliczyć:
- Brak odpowiedniej hierarchii – przed wdrożeniem menu okruszkowego warto uporządkować zawartość witryny internetowej po to, aby breadcrumbs prawidłowo linkowało, pomiędzy tematycznymi podstronami. O hierarchię warto zadbać już na poziomie budowania drzewa kategorii w sklepie.
- Użycie niezgodne z zastosowaniem – breadcrumbs należy umieszczać na stronie internetowej zgodnie z ich zastosowaniem i przeznaczeniem. Nawigacja musi zostać dobrze przemyślana. Menu okruszkowego nie należy zastępować menu głównym. Dodatkowe menu powinno pełnić funkcję pomocniczą, głównie dla rozbudowanych serwisów, zawierających mnóstwo informacji i podstron. Z drugiej strony, jeśli z poziomu menu głównego można z łatwością poruszać się po witrynie, to nie trzeba już powielać menu dodatkowego.
- Błędy w strukturze danych – błędy mogą pojawić się na każdym etapie budowania stron internetowych. Dla zwykłego użytkownika mogą być niewidoczne, ale roboty indeksujące go wychwycą. Dlatego warto posługiwać się narzędziami, które wskażą błędy i z automatu je wyeliminują, zwłaszcza jeśli dotyczą pojedynczych części strony np. literówka w tekście zakotwiczenia.
- Zbyt duży rozmiar czcionki – menu główne jest podstawowym narzędziem, które wskazuje, w jaki sposób użytkownik powinien się poruszać po stronie. Nie ma potrzeby zwiększania czcionki breadcrumbs.
Dlaczego breadcrumbs jest niezbędnym narzędziem dla e-commerce?
Zwykły użytkownik Internetu może odbierać breadcrumbs, jako mało znaczący element w całej układance, jaką jest tworzenie stron internetowych. Niestety szkopuł tkwi w szczegółach. Wdrożenie menu okruszkowego przynosi korzyści obopólne – dla klientów i całej branży e-commerce. Jedno kliknięcie powinno pomóc odwiedzającym odszukać to, czego oczekują bez potrzeby wertowania całej strony. W związku z tym miejsce docelowe breadcrumbs powinno znajdować się w górnej części sklepu pod menu głównym. Jest to strategiczne miejsce, ponieważ właśnie tam internauta skupia swój wzrok i ma pod kontrolą lokalizację.
Dla twórcy sklepu internetowego breadcrumbs zmniejszają współczynnik odrzuceń, tym samym zwiększając konwersje. Użytkownik jest w stanie z łatwością odszukać konkretny produkt, znaleźć miejsce zapisu do newslettera, czy pobrać fragment e-booka. Strona staje się coraz bardziej przyjazna dla użytkowników. Dodatkowo breadcrumbs lepiej pozycjonuje witrynę pod kątem SEO, dzięki czemu staje się ona bardziej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania.
Podsumowanie
Breadcrumbs to jedno ze skutecznych narzędzi, ułatwiających użytkownikom poruszanie się po witrynie internetowej. Wdrożenie tego rodzaju menu wiąże się z wieloma korzyściami dla twórców strony, jak i dla użytkowników. Dzięki temu będą mogli szybciej znaleźć to, czego szukają oraz stać się potencjalnymi klientami marki. Menu okruszkowe jest niezbędne w branży e-commerce.
Jeśli chcesz ułatwić użytkownikom poruszanie się po Twojej witrynie, a zarazem pomóc robotom indeksującym sprawniej pozycjonować ją w wynikach wyszukiwania – skontaktuj się z nami przy pomocy formularza kontaktowego. Twoi klienci już zawsze będą wiedzieć, gdzie szukać tego, czego potrzebują.