Wpływ kanibalizacji na wyniki SEO
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które może wpłynąć na wyniki SEO strony internetowej. Negatywne konsekwencje kanibalizacji są liczne i mogą mieć poważne skutki dla pozycji witryny w wynikach organicznych. Przede wszystkim może prowadzić do rozcieńczenia siły rankingowej, ponieważ wiele witryn będzie konkurować o tę samą grupę słów kluczowych i może to utrudniać wyszukiwarkom wybór najlepszej strony do wyświetlenia w wynikach organicznych.
Wpływ kanibalizacji na pewne parametry, takie jak współczynnik klikalności (CTR), czas przebywania na stronie (Dwell Time) i wskaźniki konwersji, może być również negatywny. Zwiększona konkurencja między stronami może prowadzić do mniejszego ruchu na poszczególnych podstronach, co wpływa na słabsze pozycje i duże jej wahania. Dodatkowo użytkownicy mogą doświadczyć dezorientacji, gdy natrafią na podobne treści na różnych stronach witryny. To może skutkować zmniejszeniem ruchu na stronie oraz skróceniem czasu spędzonego na niej, co z kolei może obniżyć wskaźniki konwersji.
Powstały konflikt między stronami, który jest związany z kanibalizacją słów kluczowych, może spowodować, że Google nie będzie w stanie jednoznacznie określić, którą treść należy wyświetlić na szczycie wyników. W rezultacie wyszukiwarka może stale zmieniać wyświetlane wyniki (powodować tzw. switch wyników w SERP-ach), a tym samym skutkować niestabilnymi pozycjami witryny.
Jednak istnieje kilka czynników, na które należy zwrócić uwagę, aby unikać kanibalizacji słów kluczowych. Po pierwsze, należy stronić od sytuacji, w których treści na blogu są podobne do kategorii lub produktów w sklepie. Warto dbać o unikalność tekstów i precyzyjne dopasowanie słów kluczowych do określonych podstron.
Kolejną kwestią są tagi na blogu. Niektóre z nich mogą generować zgrupowania treści, które nie mają rzeczywistej wartości i mogą być identyczne lub zbliżone do innego contentu zawartego na stronie. W takich przypadkach istnieje ryzyko, że tagi same w sobie staną się stronami konkurencyjnymi o te same słowa kluczowe, a takie działanie może doprowadzić do kanibalizacji.
Jak wykryć problem kanibalizacji?
Istnieje kilka skutecznych sposobów na wykrycie zjawiska kanibalizacji słów kluczowych i zabezpieczenie się przed jego konsekwencjami. Przydatne mogą okazać się narzędzia, takie jak:
- Google Search Console,
- WebPozycja,
- SeoStation,
- Screaming Frog,
- Senuto.
Pierwszym narzędziem, z którego warto skorzystać do wykrycia problemu kanibalizacji, jest Google Search Console. Po zalogowaniu się do narzędzia należy przejść do zakładki „Skuteczność”, wybrać odpowiednie słowo kluczowe i ustawić filtr „Zapytanie”. Następnie należy kliknąć kartę „Strony”. W tym widoku zostaną wyświetlone adresy URL, które w przeszłości pojawiły się na daną frazę kluczową w wynikach wyszukiwania. W normalnych okolicznościach powinien być tylko jeden adres URL przypisany do danej frazy. Jeśli jednak jest więcej adresów URL, które konkurują o to samo słowo, może to wskazywać na problem kanibalizacji. Nie warto brać pod uwagę fraz wspierających, które będą w większości przypadków powtarzać się na stronie i powodować kanibalizację. Zaliczają się do nich słowa, takie jak „wygodne”, „cena” lub „modne”. Wyrażenia te należy pominąć, ponieważ większość produktów może być wyszukiwana właśnie na podstawie tych fraz np. „sukienka damska cena”, „wygodne kozaki” czy „modny płaszcz męski”. Jak można zauważyć, frazy te pasują do większości produktów i warto je używać, aby zwiększyć ruch na słowa kluczowe długiego ogona (long tail).
Kolejnym sposobem jest monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania. Istnieje wiele narzędzi, takich jak WebPozycja czy SeoStation, które pozwalają śledzić pozycję danej strony dla określonych słów kluczowych. Jeśli zauważy się duże wahania pozycji dla tych samych fraz na różnych stronach, może to wskazać na problem kanibalizacji.
Screaming Frog może pomóc wykryć zduplikowane znaczniki