Mobile First Index

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu. Google stale pracowało więc nad zapewnieniem im zgodnych z ich potrzebami wyników wyszukiwania, odzwierciedlających treści dostępne w wersji mobilnej.

Co to jest Mobile First Index? 

31 października 2023 r. opublikowany został nowy wpis na blogu Google, gdzie informuje, że proces indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych został zakończony. Według najnowszych informacji Google zamierza podjąć następujące kroki: 

O Mobile First Index po raz pierwszy można było usłyszeć w 2015 roku. Od tego czasu Google pracowało nad jego udoskonaleniem. Mobile First Index został zaimplementowany w 2018 roku, a od 2019 – indeksowanie Mobile First zostało narzucone wszystkim nowym stronom internetowym. Proces przechodzenia na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych miał charakter ciągły. Jeszcze w 2021 roku można było przeczytać, że nie został on w pełni zakończony. W tym momencie od 31 października 2023 r. wiemy już o zakończeniu tego procesu.  

W obecnych czasach nikogo nie trzeba już przekonywać do tego, że dopasowanie stron do urządzeń mobilnych jest konieczne. Warto jednak wiedzieć, czym jest Mobile First Index, jak wpływa na SEO i jak należy zoptymalizować stronę internetową, pod kątem tego algorytmu.  

Mobile First Index, znane również, jako indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, to zmiana sposobu, w jaki Google indeksuje i ocenia witryny internetowe. W efekcie tej zmiany, przy indeksowaniu witryny oraz jej ocenianiu, Google w pierwszej kolejności bierze pod uwagę jej wersję mobilną. Indeksowanie odbywa się za pomocą Googlebota indeksującego strony na smartfony. Oznacza to, że witryny muszą być przystosowane do wyświetlenia i zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych.  Zawartość stron dostępnych na urządzeniach mobilnych, powinna być taka sama, jak na urządzeniach stacjonarnych. Innymi słowy – Google dąży do tego, aby zagwarantować użytkownikom urządzeń mobilnych taki sam content, jak użytkownikom urządzeń stacjonarnych.  

Desktop First Index a Mobile First Index  

Przed wprowadzeniem Google Mobile First Index roboty Google oceniały przydatność danej strony dla danego zapytania, preferując wersję desktop danej strony. Wtedy było to podstawowe podejście Google do indeksowania, a witryny były zoptymalizowane przede wszystkim pod kątem desktopowym. Jednak z uwagi na rosnącą liczbę użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu, Google postanowiło zmienić podejście. Od 2018 roku, odkąd obowiązuje Mobile First Index, optymalizacja SEO musi obejmować przede wszystkim wersję mobilną witryny, ponieważ to ona ma większy wpływ na indeksowanie i ocenę przydatności na dane zapytanie.