Świat marek
Współczesne czasy zostały zdominowane przez marki. Można nawet stwierdzić, że cały świat jest na nich zbudowany. Rozpoznawalne i wiarygodne brandy, budowane zarówno przez lokalne przedsiębiorstwa, jak i międzynarodowe korporacje, mają na celu zdobycie przychylności konsumentów oraz ich portfeli. Z kolei konsumenci opanowali sztukę płynnego poruszania się wśród marek, korzystając z nich jako swoistych punktów orientacyjnych.
Obecnie istnieje ogromna liczba konkurencyjnych firm, produktów i usług, z których znaczna część prezentuje niemal identyczne ceny, podobne opakowania oraz zbliżone właściwości, oferując podobne obietnice. W takiej sytuacji może nasunąć się pytanie, jak podejmować decyzje konsumenckie? Codzienna analiza, poszukiwanie i dokonywanie wyborów byłoby niezwykle czasochłonne i niepraktyczne. W związku z tym to właśnie marki zyskują szczególne znaczenie jako nieoceniona pomoc. Stanowią one symbole, które zostają w pamięci i definiują wartości, które są obecnie poszukiwane. To właśnie w markach pokłada się zaufanie, oczekując, że dostarczą one najwyższą jakość produktów oraz zapewnią bezpieczne i pewne zakupy.
Przy tym wszystkim należy pamiętać, że marki nie ograniczają się już tylko do samych produktów lub usług. Najlepsze i świadome firmy na rynku rozumieją, że konieczne jest oparcie się na czymś więcej. Tworzą one świat doznań, który zdoła „przyciągnąć” uwagę konsumentów, trafić w ich przekonania oraz wywołać emocje, które staną się fundamentem dla ich lojalności.
Świat ludzi-marek
Czy zatem budowanie marek, tzw. branding, dotyczy tylko i wyłącznie produktów i usług, czyli ogólnie rzecz ujmując, wytworów pracy ludzkiej pracy? Oczywiście, że nie. Zbliżone zasady, które obowiązują przy tworzeniu brandów, można z powodzeniem stosować także do osób – budując, a także „promując” ich wizerunek. W takim kontekście mówi się o personal brandingu.