Recykling treści

Recykling treści polega na ponownym wykorzystaniu stworzonego wcześniej contentu. Nie chodzi jednak o to, by wciąż publikować te same treści, ale o to, by tworzyć inne, bazując na wcześniej wykonanej pracy. Do recyklingu zalicza się jednak nie tylko tworzenie kolejnych materiałów, ale także wzbogacanie ich o dodatkowe lub bardziej aktualne elementy. Można mówić o nim także w kontekście podejmowania działań, takich jak m.in. stworzenie e-booka na podstawie przeprowadzonego uprzednio webinaru.

Recykling treści – co to jest?

Mianem recyklingu treści można określić proces ponownego wykorzystania istniejącego contentu, celem stworzenia nowych materiałów. Obejmuje on także aktualizacje treści, czyli np. rozbudowywanie artykułów. Recykling nigdy nie jest jednak tożsamy z dosłownym powielaniem tych samych tekstów, co doprowadziłoby do powstania zjawiska duplikacji.

Istnieje wiele form recyklingu, do których zalicza się m.in. przekształcanie artykułów blogowych w infografiki czy tworzenie na ich podstawie postów w mediach społecznościowych. Może to być także łączenie kilku ogólnych wpisów w jeden ekspercki artykuł lub serię publikacji rozbudowanych o nowe treści.

Warto zaznaczyć, że regularna aktualizacja treści jest istotna nie tylko z perspektywy użytkowników, ale także botów wyszukiwarek. Modyfikacja istniejącego contentu może przyczynić się do lepszego indeksowania strony, a co za tym idzie poprawić jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Rodzaje recyklingu treści

recyklingu treści wyróżnia się 2 podejścia. Revamping i repurposing. Pierwsze z wymienionych odnosi się do ponownej publikacji tego samego materiału, który może być dodatkowo wzbogacony nowymi treściami. Drugi z typów polega z kolei na przekształcaniu opublikowanego już materiału w inne formaty – np. stworzenie podcastu na bazie artykułu eksperckiego. Taka zmiana może wiązać się także ze zmianą grupy docelowej.

  • Audyt

Pierwszym krokiem w recyklingu treści jest przeprowadzenie dokładnego audytu materiałów. Należy zidentyfikować np. to, które treści dostępne na firmowym blogu nadal są wartościowe i powinny być rozbudowane bądź przekształcone.

  • Aktualizacja i poprawa treści

Po zweryfikowaniu contentu, który powinien zostać poddany recyklingowi, należy skupić się na aktualizacji i poprawie wybranych treści. Po ich wyborze można zacząć dostosowywać je do  potrzeb użytkowników oraz do bieżących trendów.

  • Tworzenie nowych formatów contentu

To główny krok w całym procesie, polegający m.in. na przekształcaniu artykułów blogowych w wideo, infografiki lub prezentacje.

  • Promocja treści z recyklingu

Na ostatnim etapie należy przejść do promocji zrecyklingowanego contentu z wykorzystaniem odpowiednich kanałów tak, by móc docierać do właściwych grup odbiorców.

Zalety recyklingowania treści

  • Wzrost ruchu organicznego i widoczności strony

Recyklingowanie treści może przyczynić się do wzrostu ruchu organicznego w witrynie, ponieważ im częściej treści są aktualizowane i rozbudowywane, tym atrakcyjniejsze mogą stać się z perspektywy botów wyszukiwarek.

  • Zwiększenie zaangażowania użytkowników

Treści dostosowane do potrzeb odbiorców mogą generować większe zaangażowanie i więcej interakcji z ich strony.

  • Oszczędność czasu

Dzięki recyklingowi znacznie skraca się czas, potrzebny na tworzenie nowego contentu, co pozwala na efektywniejszą i wydajniejszą pracę.

Recykling treści a SEO

Jeśli treści dostępne w witrynie mają wpłynąć na jej wysoką pozycję w wyszukiwarce, muszą być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO. Dlatego za każdym razem, w tym także przy recyklingu contentu warto przeprowadzić m.in. analizę słów kluczowych, które następnie zostaną wykorzystane w tworzonych tekstach.