Recykling treści – co to jest?
Mianem recyklingu treści można określić proces ponownego wykorzystania istniejącego contentu, celem stworzenia nowych materiałów. Obejmuje on także aktualizacje treści, czyli np. rozbudowywanie artykułów. Recykling nigdy nie jest jednak tożsamy z dosłownym powielaniem tych samych tekstów, co doprowadziłoby do powstania zjawiska duplikacji.
Istnieje wiele form recyklingu, do których zalicza się m.in. przekształcanie artykułów blogowych w infografiki czy tworzenie na ich podstawie postów w mediach społecznościowych. Może to być także łączenie kilku ogólnych wpisów w jeden ekspercki artykuł lub serię publikacji rozbudowanych o nowe treści.
Warto zaznaczyć, że regularna aktualizacja treści jest istotna nie tylko z perspektywy użytkowników, ale także botów wyszukiwarek. Modyfikacja istniejącego contentu może przyczynić się do lepszego indeksowania strony, a co za tym idzie poprawić jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Rodzaje recyklingu treści
W recyklingu treści wyróżnia się 2 podejścia. Revamping i repurposing. Pierwsze z wymienionych odnosi się do ponownej publikacji tego samego materiału, który może być dodatkowo wzbogacony nowymi treściami. Drugi z typów polega z kolei na przekształcaniu opublikowanego już materiału w inne formaty – np. stworzenie podcastu na bazie artykułu eksperckiego. Taka zmiana może wiązać się także ze zmianą grupy docelowej.
Jak recyklingować treści krok po kroku?
- Audyt
Pierwszym krokiem w recyklingu treści jest przeprowadzenie dokładnego audytu materiałów. Należy zidentyfikować np. to, które treści dostępne na firmowym blogu nadal są wartościowe i powinny być rozbudowane bądź przekształcone.
- Aktualizacja i poprawa treści
Po zweryfikowaniu contentu, który powinien zostać poddany recyklingowi, należy skupić się na aktualizacji i poprawie wybranych treści. Po ich wyborze można zacząć dostosowywać je do potrzeb użytkowników oraz do bieżących trendów.
- Tworzenie nowych formatów contentu
To główny krok w całym procesie, polegający m.in. na przekształcaniu artykułów blogowych w wideo, infografiki lub prezentacje.
- Promocja treści z recyklingu
Na ostatnim etapie należy przejść do promocji zrecyklingowanego contentu z wykorzystaniem odpowiednich kanałów tak, by móc docierać do właściwych grup odbiorców.
Zalety recyklingowania treści
- Wzrost ruchu organicznego i widoczności strony
Recyklingowanie treści może przyczynić się do wzrostu ruchu organicznego w witrynie, ponieważ im częściej treści są aktualizowane i rozbudowywane, tym atrakcyjniejsze mogą stać się z perspektywy botów wyszukiwarek.
- Zwiększenie zaangażowania użytkowników
Treści dostosowane do potrzeb odbiorców mogą generować większe zaangażowanie i więcej interakcji z ich strony.
- Oszczędność czasu
Dzięki recyklingowi znacznie skraca się czas, potrzebny na tworzenie nowego contentu, co pozwala na efektywniejszą i wydajniejszą pracę.
Recykling treści a SEO
Jeśli treści dostępne w witrynie mają wpłynąć na jej wysoką pozycję w wyszukiwarce, muszą być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO. Dlatego za każdym razem, w tym także przy recyklingu contentu warto przeprowadzić m.in. analizę słów kluczowych, które następnie zostaną wykorzystane w tworzonych tekstach.