ROI

ROI (Return On Investment) to inaczej wskaźnik zwrotu z inwestycji. To kluczowy parametr w ocenie rentowności projektów, zarówno w sektorze finansowym, jak i biznesowym. Jest narzędziem do mierzenia skuteczności inwestycji, umożliwiającym porównanie jej kosztów i zysków. Wykorzystanie wskaźnika ROI pozwala inwestorom i menadżerom na ocenę opłacalności przedsięwzięć oraz strategii biznesowych.

Co to jest ROI?  

ROI (zwrot z inwestycji) to wskaźnik finansowy oceniający efektywność inwestycji. Wartość procentowa wskaźnika pokazuje, czy inwestycja przynosi zyski (wartość dodatnia) czy straty (wartość ujemna). Wykorzystanie ROI jest kluczowe w rozwoju biznesu, ponieważ umożliwia porównanie kwoty zainwestowanej z kwotą uzyskaną w wyniku tej inwestycji. 

Jak obliczyć ROI? Wzór  

Zasada obliczania ROI jest prosta. Wystarczy zastosować podstawowy wzór.  

ROI = (Zysk z inwestycji / Koszt inwestycji) * 100% 

Zysk z inwestycji odpowiada różnicy między końcową, a początkową wartością inwestycji. Kosztem jest kwota, którą zainwestowano początkowo.  

Dla ćwiczeń można spróbować obliczyć ROI na przykładzie kampanii reklamowej. Załóżmy, że kampania wygenerowała 10 000 zł przychodu, a firma wydała na nią 2 000 zł. Co należy zrobić, by obliczyć ROI? W pierwszej kolejności trzeba odjąć od przychodów koszt inwestycji. Otrzymaną wartość należy podzielić przez koszt inwestycji a następnie pomnożyć to razy 100. W tym przypadku ROI będzie wynosić (10 000 – 2000)/2000) *100% = 400%.  

Ważne jest jednak to, by uwzględnić wszystkie koszty związane z kampanią i realizacją strategii marketingowej, czyli np. koszty projektu, implementacji wybranych rozwiązań czy monitorowania i ewentualnej optymalizacji działań.  

Jak interpretować wynik ROI?  

Jeśli wynik ROI jest wysoki, zazwyczaj oznacza to, że inwestycja przyniosła znaczne zyski, w porównaniu do kosztów, które firma musiała ponieść w związku z jej realizacją. Jeśli np. ROI wynosi 100% oznacza to, że przedsięwzięcie zwróciło się w całości. Firma zarobiła tyle, ile zainwestowała. Jeśli z kolei wskaźnik ROI jest niski, wskazuje to, że inwestycja nie była zbyt opłacalna. Czasami może dojść nawet do sytuacji, w której będzie to wartość ujemna – taki wynik wskazuje, że inwestując w dane przedsięwzięcie, firma poniosła straty.   

W praktyce cześć osób, które posługują się tym wskaźnikiem, uwzględnia wartość średniego ważonego kosztu kapitału (WACC – Weighted Average Cost of Capital) i przyrównuje do niego wyniki wskaźnika ROI. Jeśli są większe lub równe WACC – inwestycja jest opłacalna, jeśli niższe – inwestycja nie jest rentowna.