Ruch organiczny

Ruch organiczny to liczba odwiedzin na stronie internetowej generowana poprzez naturalne, bezpłatne metody, takie jak wyniki wyszukiwania. Ruch organiczny jest mocno związany z widocznością w sieci, odzwierciedla zainteresowanie internautów marką, usługą, produktem. Jego wysoki poziom osiąga się w wyniku pozycjonowania strony internetowej. Mimo swojej organiczności i bezpłatności, ruch organiczny może być optymalizowany – istnieją metody na jego zwiększenie.

Co to jest ruch organiczny?

Ruch organiczny na stronie to ruch, który pochodzi z bezpłatnych źródeł. Chodzi o sytuacje, kiedy użytkownicy znajdują stronę przez wyszukiwarki internetowe w odpowiedzi na krótkie lub długie zapytania. 

Jan Kowalski poszukuje nowego modelu zegarka. Wpisuje w wyszukiwarkę Google frazę “jaki zegarek do 2000 zł wybrać”. W efekcie otrzymuje wyniki wyszukiwania, na które składają się reklamy i tzw. Wyniki organiczne (darmowe). Pomija reklamy i klika pierwszy wynik organiczny. Przechodzi na stronę i zyskuje informacje, których poszukiwał.  

Wszystkie te działania generują ruch organiczny (z ang. organic traffic). Zjawisko to jest istotne, ponieważ świadczy o autentycznym, naturalnym zainteresowaniu użytkowników marką, jej produktami lub usługami, co z kolei może prowadzić do wyższych wskaźników konwersji i lojalności klientów. Ruch organiczny jest przeciwieństwem ruchu płatnego, który pochodzi z kampanii reklamowych z określonym budżetem.

Dlaczego warto zadbać o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania?

Zdolność do generowania wysokiego ruchu organicznego często bywa jednym z kluczowych aspektów wyróżniających firmę na tle konkurencji. W wyszukiwarce Google, choć wyniki organiczne pojawiają się poniżej płatnych reklam, to właśnie one często cieszą się większym zaufaniem i klikalnością ze strony użytkowników. Wielu internautów świadomie omija reklamy, wybierając wyniki bezpłatne, które postrzega jako bardziej wiarygodne i rzetelne. Zjawisko to ma nawet własną nazwę – znane jest jako „ślepota banerowa”. W rezultacie, strony wysoko pozycjonowane w wynikach organicznych często odnotowują wyższy współczynnik CTR.

Źródło: backlinko

Strony, które wyświetlają się na początkowych pozycjach w wyszukiwarce są zdecydowanie częściej odwiedzane przez użytkowników. Uchodzą za godne zaufania, a sami odwiedzający wykazują się na nich większym zaangażowaniem, skłonnością do działania. Wysokie miejsce w wyszukiwarce to większa widoczność, a tym samym większy ruch organiczny na stronie. 

W tym miejscu warto podkreślić znaczenie indeksowania dla widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Proces ten pozwala robotom wyszukiwarek (np. Google lub Bing) odkrywać i gromadzić informacje dotyczące stron internetowych. Działanie to umożliwia wyszukiwarkom skuteczne wyświetlanie wyników zgodnie z zapytaniami użytkowników. Witryny, które nie zostały zaindeksowane, nie wyświetlają się, co negatywnie wpływa na poziom ruchu w ich obrębie.

SEO – podstawa ruchu organicznego

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (Search Engine Optimization) jest filarem ruchu organicznego. Odnosi się to zarówno do aspektów technicznych, jak i treściowych strony. Techniczne SEO koncentruje się na optymalizacji struktury strony – szybkości ładowania i responsywności mobilnej. Z kolei optymalizacja treści dotyczy używania odpowiednich słów kluczowych, tworzenia angażujących, merytorycznych, informacyjnych treści oraz budowania wartościowych linków zwrotnych.  

Działania obejmujące pozycjonowanie mają na celu poprawienie widoczności strony w wyszukiwarkach, a w efekcie przyciągnięcie do niej ruchu organicznego. Co ważne, aby starania te były skuteczne i przynosiły oczekiwany efekt, SEO wymaga ciągłego dostosowywania do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek i preferencji użytkowników.