Co to jest SEM?
SEM to działania z zakresu płatnej i bezpłatnej promocji w wyszukiwarkach internetowych. W praktyce w obszar ten wpisuje się SEO (Search Engine Optimization) oraz PPC. Działania z zakresu pozycjonowania są ważnym składnikiem SEM, gdyż pomagają generować ruch organiczny, co w połączeniu z prowadzeniem płatnych kampanii, może prowadzić do znacznego zwiększenia zasięgu i sprzedaży.
W przeciwieństwie do PPC zwiększanie widoczności w wyszukiwarce poprzez pozycjonowanie ma charakter długofalowy, co oznacza, że na efekty związane ze wzrostem widoczności trzeba poczekać dłużej, niż w przypadku płatnych reklam, przynoszących natychmiastowe rezultaty. Tymczasem idea SEM opiera się na synergii działań organicznych (SEO) i płatnych (PPC).
Część ekspertów jest zdania, że płatne kampanie reklamowe powinny być uzupełnieniem pozycjonowania i nie warto skupiać się wyłącznie na jednym z obszarów marketingu. Zwolennicy tej tezy wskazują, że PPC przynosi wprawdzie szybkie efekty, ale po wyłączeniu kampanii – marka przestaje być widoczna w sieci. Tymczasem choć w SEO widoczność marki w wyszukiwarce zwiększa się stopniowo, to efekty pozycjonowania zazwyczaj pozostają z firmą na dłużej. To jeden z powodów, dla których warto łączyć działania organiczne i PPC.
Czym różni się SEM od SEO?
W działaniach z obszaru SEO firmy skupiają się na podniesieniu swojej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania m.in. poprzez optymalizację strony pod kątem wyszukiwarki, a w SEM – SEO jest jednym ze składników strategii, w której ważne miejsce zajmują także działania z zakresu prowadzenia płatnych kampanii reklamowych.
- Czas – efekty działań z obszaru SEM będą widoczne szybciej, niż będzie to miało miejsce wyłącznie przy prowadzeniu działań SEO. To dlatego, że linki sponsorowane są widoczne na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania tuż po uruchomieniu kampanii.
- Przypadkowość – w wyniku działań z obszaru SEO, strona może zacząć wyświetlać się nie tylko na frazy, które zostały wcześniej ustalone, ale także na wiele innych słów kluczowych. Dzieje się tak dlatego, że wyszukiwarka może wyświetlać witrynę na wiele różnych fraz (prócz głównej, używanej np. w danym tekście) jeśli będzie z nimi powiązana tematycznie. W działaniach z zakresu płatnej reklamy – nie ma takiej możliwości. Reklamy wyświetlają się na zaplanowane wcześniej słowa kluczowe i nie można liczyć na to, że będą pojawiać się także na frazy nieustalone przez reklamodawcę, jak w przypadku SEO.
- Widoczność – optymalizacja witryny pod kątem SEO i tworzenie wysokiej jakości treści nie gwarantuje, że strona osiągnie wysokie pozycje w Google. Na jej widoczność wpływają także inne czynniki, takie jak np. zmiany w algorytmie rankingowym. Tymczasem inwestując w płatne reklamy, strona ma czas na budowanie widoczności organicznej, podczas gdy wyświetla się wysoko w wynikach na skutek działań PPC.
Jak zacząć działania z obszaru SEM? Kilka wskazówek
W SEM firmy skupiają się na tym, by dotrzeć do nowych klientów, wykorzystując zarówno pozycjonowanie, jak i płatne reklamy – np. w ekosystemie Google Ads. Poniżej kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę, rozpoczynając działania w tych kanałach.