SEO

SEO (ang. Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej pod kątem działania wyszukiwarek, takich jak Google. Celem działań z tego zakresu jest zwiększenie widoczności witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji także pozyskiwanie ruchu organicznego.

SEO – co to jest?

SEO to szereg działań optymalizacyjnych, skupiających się na osiągnięciu przez stronę jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawowe czynności z tego zakresu obejmują m.in. optymalizację witryny pod kątem wymagań wyszukiwarek (np. algorytmów Google). Celem jest zapewnienie stronie maksymalnie wysokiej pozycji w SERP, na jak największą liczbę fraz kluczowych, które użytkownicy stosują m.in. podczas poszukiwania określonych produktów i usług w sieci. 

SEO a pozycjonowanie stron internetowych – czy jest różnica?

Pojęcie SEO często jest używane zamiennie z terminem pozycjonowania, jednak drugie z wymienionych pojęć jest szersze, odnosząc się do ogółu czynności, zmierzających do zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarkach. W zależności od przyjętej terminologii – SEO, a dokładniej optymalizację strony pod jego kątem można określić, jako działanie wchodzące w zakres pozycjonowania.

Warto jednak zaznaczyć, że taki podział jest stosowany głównie w Polsce, gdyż w publikacjach anglojęzycznych, pojęcia – SEO i pozycjonowanie (ang. Web Positioning) są wykorzystywane synonimicznie. Druga z wymienionych nazw pojawia się w nich jednak znacznie rzadziej.

Optymalizacja strony pod kątem SEO – na czym polega?

Brak zoptymalizowania strony pod kątem SEO w zasadzie uniemożliwia poprawę jej widoczności w SERP (biorąc pod uwagę wyłącznie działania organiczne). Samo zwiększenie pozycji witryny to jedno, lecz bezpośrednim celem SEO jest przecież przyciągnięcie do serwisu nowych użytkowników, a co za tym idzie zwiększenie  ruchu i sprzedaży oraz budowanie stabilnej pozycji firmy w branży.

Jakie elementy strony podlegają optymalizacji?

Wyróżnia się zarówno optymalizację elementów na stronie (on page), jak i poza nią (off page). W zakresie on page mówi się m.in. o optymalizacji treścisłów kluczowych (m.in. w nagłówkach), architektury informacji, kodu HTML oraz o dostosowaniu strony pod kątem działania na urządzeniach mobilnych. Mówiąc o off page SEO pod uwagę bierze się m.in. podniesienie jakości linków kierujących do strony.

Kluczowe działania optymalizacyjne

W skład kluczowych działań optymalizacyjnych wchodzi m.in. optymalizacja kodu źródła strony oraz treści pod kątem SEO. Na czym dokładnie polegają wymienione rodzaje optymalizacji?

Optymalizacja kodu źródła strony

W jej ramach należy sprawdzić m.in. to, czy witryna została stworzona zgodnie ze standardami W3C (są to zasady Konsorcjum World Wide Web) oraz czy właściwie wyświetla się na wszystkich urządzeniach z uwzględnieniem mobile. Przeprowadzając tego typu optymalizację, określa się także dostęp robotów Google do CSS i JS. To istotne, gdyż jeśli będzie on utrudniony, działania z zakresu SEO nie będą efektywne.

Dużą uwagę należy przyłożyć także do struktury serwisu. Mowa tu m.in. o stronie głównej czy podstronach opisowych, takich jak np. „kontakt”. Im więcej podstron w witrynie, tym będzie ona mogła wyświetlać się na większą liczbę fraz kluczowych. Istotne jest także sprawdzenie np. tego czy linki nawigacyjne występują pod postacią znaczników HTML.

W optymalizacji kodu strony, dużą uwagę należy przywiązać także do tworzenia tytułów, nagłówków H1 oraz meta opisów. Ważne jest również sprawdzenie poprawności indeksowania URL, zweryfikowanie stron z błędem 404 oraz stworzenie niezbędnych przekierowań 301. Należy także sprawdzić, czy na stronie nie występuje duplikacja znacznika title, która ma negatywny wpływ na pozycjonowanie.

Mówiąc o dobrych praktykach optymalizacyjnych, warto wspomnieć o znaczeniu bezpieczeństwa witryny, mającego ogromne znaczenie z perspektywy użytkowników. Strona powinna mieć uruchomiony certyfikat SSL i zostać zabezpieczona protokołem HTTPS. Co istotne, posiadanie takiego certyfikatu wpływa nie tylko na komfort samych użytkowników, ale także na pozycjonowanie, gdyż witryny, które nim dysponują, są lepiej oceniane przez Google.

Optymalizacja treści pod kątem SEO

 W optymalizowaniu treści pod kątem SEO należy skupić się na  tym, by witryna została odpowiednio nasycona słowami kluczowymi. Dobrze jest wykorzystywać frazy, które wykazują wysoki potencjał konwersji użytkowników z wyszukiwarki.  Istotne jest także sprawdzenie czy na stronie nie występuje np. zjawisko duplikacji contentu czy thin content (treści niskiej jakości), co negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Jeśli w witrynie występuje taki problem, treści powinny zostać zaktualizowane z uwzględnieniem słów kluczowych i odpowiedniej hierarchii nagłówków.