Sitemap

Czy strona internetowa potrzebuje sitemap? Czy może zostać pominięta? Odpowiedzi na te pytania nie są jednoznaczne i zależą od konkretnej witryny. Jednak istnieją takie serwisy, które powinny posiadać sitemap. Mapę witryny można niejako porównać do mapy przeglądowej – znacząco pomaga robotom zrozumieć strukturę danego portalu, poznać które podstrony są bardziej wartościowe od innych i umożliwia dotarcie do konkretnych treści, tak jak mapa przeglądowa pozwala osobie z niej korzystającej ustalić trasę do danego punktu. Ale jak właściwie stworzyć i przesłać sitemap, aby umożliwić robotom Google jej odnalezienie? Odpowiedzi na powyższe pytania będzie można znaleźć w dalszej części tego artykułu.

Czym jest sitemap?

Mapa witryny (ang. sitemap) to w dużym uproszczeniu kolekcja adresów URL, które prowadzą do różnych podstron na danej witrynie. O ile dla przeciętnego użytkownika nie stanowi większej wartości, o tyle jest bardzo ważna dla robotów wyszukiwarki zajmujących się crawlowaniem stron i indeksowaniem treści.

Dlaczego strona powinna mieć sitemap?

To, czy konkretna strona powinna mieć sitemap, zależy w głównej mierze od profilu i konstrukcji danej strony. Okaże się ona bardzo przydatna w przypadku serwisów, na których:

  • znajduje się bardzo duża liczba podstron – tyczy się to przede wszystkim sklepów internetowych z dużą bazą produktów, liczącą dziesiątki tysięcy pozycji;
  • nie ma linkowania wewnętrznego, nie jest ono przygotowane w prawidłowy sposób bądź linki są często aktualizowane;
  • bardzo często dodawane są nowe treści i aktualizowane te istniejące;
  • istnieje wielopoziomowy podział podstron (katalog główny -> kategoria -> podkategoria i tak dalej).

W przypadku serwisów o powyższej charakterystyce sitemap znacząco ułatwi robotom wyszukiwarki proces indeksowania stron – a w niektórych sytuacjach, jak w przypadku całkowitego braku linkowania wewnętrznego na danej podstronie, umożliwi ten proces w ogóle. Przydaje się także, kiedy w serwisie wprowadzone są istotne zmiany na przestrzeni wielu podstron. Dzięki mapie witryny daje się znać robotom wyszukiwarek, że treści zostały zaktualizowane. W ten sposób można przyspieszyć indeksowanie nowych i zaktualizowanych materiałów.

Mapa witryny z kolei może okazać się całkowicie zbędna, jeśli wszystkie podstrony danego serwisu są poprawnie połączone za pomocą linkowania wewnętrznego. W takiej sytuacji roboty indeksujące nie powinny mieć problemu z zaindeksowaniem wszystkich treści. Jako że taki scenariusz jest mało prawdopodobny, lepiej korzystać z odpowiednio i poprawnie przygotowanej sitemapy.

Tworzenie mapy witryny

Jeśli już wiadomo, czym jest sitemap i które strony powinny mieć stworzoną w odpowiedni sposób mapę witryny, to teraz warto skupić się na tym, jaka powinna być jej prawidłowa konstrukcja, jakie dane powinny się tam znaleźć i jakich adresów URL absolutnie nie powinno się tam umieszczać, by nie zaszkodzić stronie.