Teksty eksperckie

W czasach, gdy użytkownicy są wręcz „zalewani” różnego rodzaju contentem, szczególnie doceniana jest wiedza autorytetów. Odbiorcy darzą zaufaniem osoby, specjalizujące się w konkretnej dziedzinie. Teksty eksperckie są więc jednym z ważnych elementów content marketingu.

Teksty eksperckie – co to jest?  

Teksty eksperckie to treści, które są pisane przez specjalistów w danej dziedzinie, najczęściej uznanych w środowisku. Ich kluczowym wyznacznikiem jest wysoka wartość merytoryczna. Takie publikacje często bazują na badaniach naukowych, ale też na doświadczeniu osoby piszącej. Zdolność do głębokiego zrozumienia i interpretacji opisywanych tematów przez eksperta sprawia, że tworzone przez niego teksty są wiarygodnym źródłem informacji dla osób zainteresowanych danym zagadnieniem. Teksty eksperckie to nie tylko artykuły, ale także raporty, książki, wywiady e-booki czy publikacje w mediach np. społecznościowych.  

Cechy tekstu eksperckiego  

Autorytet i wiarygodność autora  

By tekst ekspercki mógł cieszyć się zaufaniem ze strony użytkowników, najlepiej by był sygnowany nazwiskiem autorytetu w określonej dziedzinie. W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć także o pojęciu Author Authority. Okazuje się, że to, kto stworzył dany artykuł, jest istotne nie tylko z perspektywy odbiorców, ale także wyszukiwarek. Te również preferują treści tworzone przez specjalistów.  Na czym dokładnie to polega oraz czy Author Authority jest czynnikiem rankingowym Google? Sprawdź.   

Wspominając o kwestiach związanych z SEO, warto zaznaczyć, że same artykuły eksperckie także maja znaczenie z perspektywy pozycjonowania. Zmiany w algorytmie Google powodują, że rośnie zapotrzebowanie zarówno na wysokiej jakości content, jak i linki. Tymczasem teksty eksperckie często są publikowane w wartościowych, branżowych serwisach, co może przyczynić się do wzrostu widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.  

Warto również dodać, że w erze sztucznej inteligencji, w której każdy tanim kosztem można wyprodukować dowolną ilość treści, szczególny szacunek budzi taki content, który poparty jest doświadczeniem autora. Stąd też treści eksperckie wyróżniają się w sieci, a czytelnicy mają o nich lepsze zdanie (podobnie jak Google).  

Wnikliwa wiedza  

Teksty eksperckie koncentrują się na analizie, interpretacji i omawianiu skomplikowanych zagadnień związanych z danym tematem. Oprócz tego, że same zawierają dane, mogą odsyłać również do innych źródeł, w których znajdują się jeszcze bardziej szczegółowe informacje. W tekst mogą zostać wplecione także opinie innych ekspertów, zawierające konkretne przykłady i przemyślenia. Publikacja ma dostarczać odpowiedzi i rozwiązań dla problemów, z którymi zmagają się użytkownicy.  

Fachowe słownictwo  

Jeśli tekst jest pisany przez eksperta, profesjonalne słownictwo będzie występować w nim naturalnie. W tym wypadku trzeba wziąć jednak pod uwagę również to, że w znacznej części przypadków, teksty tego rodzaju, mimo iż pisane przez eksperta, są przeznaczone dla tzw. laików. Dlatego do kwestii wykorzystywania specjalistycznych pojęć także należy podejść z umiarem lub pamiętać o tym, by objaśniać skomplikowane terminy.