Czy UX wpływa na pozycjonowanie?

16.10.2023

Google wciąż doskonali swój algorytm, kładąc nacisk na rozpoznawanie prawdziwych, ludzkich zachowań. Pochodną tych działań jest to, że użyteczność oraz projektowanie UX muszą być uwzględniane także, podczas tworzenia strategii SEO. Które z tych aspektów są jednak szczególnie istotne, zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów indeksujących Google? Sprawdźmy.

Jakie korzyści niesie poprawienie UX na stronie?

Koncentrowanie działań na poprawie User Experience na stronie przynosi wiele wymiernych korzyści. Poniżej kilka przykładów wskazujących, jak poprawa elementów UX miała pozytywny wpływ na pozycjonowanie.

Opaksystem.pl - wdrożenie nowej strony

Przeprowadzając analizę strony internetowej klienta, a także dokonując oceny widoczności i ruchu organicznego, zaproponowaliśmy wdrożenie nowej strony. Ciągłe zmiany w algorytmie Google doprowadziły do tego, że stara wersja witryny nie była w stanie spełnić wszystkich wymogów i trudno byłoby jej „walczyć” z konkurencją o najwyższe pozycje.

Na stronie zmieniona została szata graficzna, poprawiono szybkość wczytywania, a także obsługę na urządzeniach mobilnych. Największy nacisk położony został jednak na rozbudowę menu głównego, które z 6. zakładek zwiększyło się do 8., zawierających 27 głównych i ok. 150 podkategorii w submenu.

Przed zmianą:

Po zmianie:

Wdrożone zmiany pomogły znacząco zwiększyć widoczność i ruch organiczny na stronie.

Wzrost widoczności po zmianie był znaczący - liczba słów kluczowych w TOP10 wzrosła o ponad 50%, a w TOP3 o niemal 100% w skali roku.

Sm-project.pl – optymalizacja Core Web Vitals i zmiana hostingu

Kolejny przykład dotyczy strony internetowej przedsiębiorstwa z branży fotowoltaicznej, prężnie działającego na rynku podkarpackim i małopolskim – SM-Project. Strona internetowa borykała się z problemami, dotyczącymi prędkości wczytywania, a także tymi, związanymi ze wskaźnikami Core Web Vitals. A oto uzyskane wyniki prac:

  • Zmniejszony średni czas wczytywania strony

Źródło: Google Analytics.

  • Poprawa jakości stron, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych

Źródło: Google Search Console.

  • Optymalizacja wskaźników Core Web Vitals

Źródło: PageSpeed Insights.

 

Wdrożenia połączone ze stworzeniem nowych treści, pozwoliło wyjść z impasu widoczności, w którym znajdowała się strona.

Źródło: Senuto.

 

Pearl Lemon – case study

Interesując się wpływem UX na SEO, warto zapoznać się także z case study Pearl Lemon. Szczegółowo opisano w nim plan działań, mających na celu wyeliminowanie problemów z obszaru SEO, z którymi mierzyła się pewna marka. Na sam koniec przedstawiono także rezultaty, które udało się uzyskać po wdrożeniu nowych rozwiązań.

Przykład ten obrazuje wiele problemów, z którymi często można spotkać się w sklepach internetowych. Mowa np. o skomplikowanym procesie zakupowym, długim  czasie wczytywania strony, czy słabej jakości treści.  Poprawa tych elementów przyniosła korzyści dla SEO oraz wyników sprzedażowych.

Link: https://pearllemon.com/case-studies/fashion-company-seo-case-study/

Streszczenie

  • UX ma wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.
  • Projektując stronę internetową, warto zwrócić uwagę na elementy, takie jak np. czytelne, wysokiej jakości logo umieszczone w nagłówku czy wykorzystywanie kolorów, związanych z marką.
  • Istotne jest także dopasowanie witryny do wszystkich rodzajów urządzeń, dokonywanie testów i zbieranie opinii.
  • Dbanie o wymienione wyżej elementy, może być kluczowe w odniesieniu do ważnych wskaźników, wpływających na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Atrakcyjny design witryny powoduje, że użytkownicy spędzają w niej więcej czasu i chętniej do niej wracają.
  • Dbając o pozytywne doświadczenia użytkownika, należy wziąć pod uwagę także szybkość wczytywania się strony. Wolne witryny tracą nie tylko swoje pozycje w wyszukiwarce, ale też potencjalnych klientów, którzy nie będą czekać na załadowanie witryny.
  • Warto przyjrzeć się również wskaźnikom Core Web Vitals. Ich optymalizacja zwiększa szanse na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
  • Istotnym aspektem jest także monitorowanie metryk zaangażowania użytkowników. Choć Google temu zaprzecza, to w różnych źródłach dyskutuje się o tym, że zachowania i sygnały wysyłane przez użytkowników – np. CTR, mają pośredni wpływ na ranking. 

Podsumowanie

W czasie, w którym linki zwrotne tracą na wartości, a tworzenie treści eksperckich z uwzględnieniem słów long tail nie wystarcza, warto spojrzeć na SEO z innej perspektywy. Wszystko wskazuje na to, że ten, kto najlepiej spełni oczekiwania użytkowników, będzie przysłowiowo „rozdawał karty” w wyszukiwarce. Zrozumienie tego, w jaki sposób użytkownicy postrzegają strony internetowe i wchodzą z nimi w interakcje, jest obecnie kluczem do sukcesu i do najwyższych pozycji w wynikach.

Bibliografia

  1. https://www.semstorm.com/pl/blog/seo-and-ppc/jak-ux-wplywa-na-seo
  2. https://clutch.co/agencies/ui-ux/resources/how-user-experience-design-affects-seo
  3. https://widoczni.com/blog/ux-w-pozycjonowaniu-co-to-jest-ux-i-jakie-dzialania-obejmuje/
  4. https://searchengineland.com/seo-ux-success-286638
  5. https://seranking.com/blog/ux-ui-seo/
  6. https://pearllemon.com/case-studies/fashion-company-seo-case-study/
  7. https://www.youtube.com/watch?v=HicvsqkgFi8&t=1s

Autor

Michał Raszke

SEO Specialist