Testy A/B to proces badawczy, którego celem jest zwiększenie efektywności strony internetowej, serwisu lub sklepu internetowego. Testy pozwalają na wybór i wdrożenie wariantu strony skuteczniejszego pod kątem sprzedażowym. Poprawiają doświadczenia użytkowników, co zwiększa ich zaangażowaniem względem strony.
Testy A/B
Testy A/B pozwalają podejmować trafniejsze decyzje dotyczące zmian na stronie, prowadzące do poprawy jej skuteczności. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z niewielką stroną firmową, rozbudowanym serwisem informacyjnym, czy sklepem internetowym, to testy A/B powinny stanowić nieodłączna cześć prac związanych z optymalizacją.
Testy polegają na przygotowaniu wersji testowanej, czyli wariantu B, który jest wyświetlany na przemian z oryginalną wersją A. Część z użytkowników wchodzących na stronę zobaczy wersję oryginalną danego widoku, natomiast druga część wersję testowaną. W zależności od wyników testu podejmujemy decyzję o wdrożeniu wersji B lub pozostawieniu wersji A, jeżeli okaże się skuteczniejsza lub nie zostanie wyłoniony lepszy wariant.
Dlaczego warto prowadzić testy A/B?
- Zwiększenie współczynnika konwersji - dzięki testom na różnych wariantach wybierana jest wersja, która wpłynie na zwiększenie współczynnika konwersji niezależnie czy celem strony jest zbieranie zapytań ofertowych, czy sprzedaż produktów.
- Zwiększenie sprzedaży - na drodze optymalizacji zmieniany jest szereg elementów w obrębie sklepu, które przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży.
- Zmniejszenie współczynnika odrzuceń - właściwie zaprojektowana strona docelowa ściągająca ruch na stronę powinna zawierać elementy, które odpowiadają na potrzeby użytkowników w danym kontekście użycia. Dzięki testom A/B możliwy jest wybór najlepszego rozwiązania.
- Zwiększenie zaangażowania użytkowników - wartościowe treści oraz ergonomia wpływają istotnie na satysfakcję użytkowników. Weryfikacja różnych wersji tekstów w postaci nagłówków, opisów, CTA oraz budowy strony, a następnie wybór najskuteczniejszych opcji przełoży się na zwiększenie np. czasu przebywania użytkownika na stronie.
- Zwiększenie średniej wartości koszyka - testowanie pozwala wyłonić najefektywniejsze rozwiązania pod kątem zwiększania średniej wartości koszyka w sklepie, co przy takim samym poziomie ruchu wpływa na większą sprzedaż.
- Zmiany na stronie oparte o dane minimalizują czas potrzebny na poszukiwanie metodą prób i błędów, co przekłada się na większą dynamikę wzrostu skuteczności.
- Zmniejsza ryzyko podjęcia błędnych decyzji dtyczących zmian na stronie - przebudowa i zmiany wprowadzane na stronie w oparciu o własną wiedzę związane są zawsze z pewnym ryzykiem. Zmiany oparte o testy A/B to pewność co do efektywności wprowadzanych rozwiązań.
Jak wygląda proces testowania A/B?
Pierwszym etapem jest analiza ilościowa np. w Google Analytics, która ma na celu wykrycie problemów, które są potencjalnymi obszarami do wzrostów i optymalizacji. Dane mogą dostarczyć istotnych informacji na temat np. zbyt niskiego współczynnika porzuceń na poszczególnych etapach koszyka, odsetka wyjść z określonych rodzajów stron, potrzeb informacyjnych osób odwiedzających.
W drugim etapie następuje analiza jakościowa, która jest swoistą „lupą” pozwalającą przyjrzeć się danemu problemowi z bliska. Do tego celu wykorzystywane są narzędzia do zdalnych niemoderowanych badań np. Hotjar. Zaletą badania jest to, że analizujemy użytkowników odwiedzających stronę, dzięki czemu mamy pewność, że informacje będą odzwierciedlać problemy i potrzeby grupy docelowej.
Po potwierdzeniu źródła problemu w drugim etapie przechodzimy do postawienia hipotezy, która daje podstawę do przygotowania właściwego testu A/B sprawdzającego skuteczność wersji oryginalnej z wersją nową – B. Na podstawie zakończonego testu wybierany jest wygrany wariant, który następnie jest na stałe wdrażany lub pozostawiany na stronie (jeżeli jest to wersja A).
Powyższy schemat zamyka się w jeden cykl, który poddawany jest kolejnym iteracjom w procesie optymalizacji strony.