PPC

PPC to skrót od angielskiego terminu Pay Per Click, który w tłumaczeniu na język polski oznacza płatność za kliknięcie. Jest to model reklamy internetowej, w którym reklamodawca płaci wydawcy (np. Google) za każde kliknięcie reklamy. Kampanie PPC są popularną formą działań reklamowych, gdyż pozwalają szybko i skuteczne dotrzeć do potencjalnych klientów.

Co to jest PPC? 

PPC to inaczej płatne kampanie reklamowe. Mogą być prowadzone z poziomu różnych platform, a do najbardziej popularnych zalicza się Google Ads i Microsoft Advertising. Tego typu kampanie występują także w mediach społecznościowych (np. Meta Ads) oraz na platformach handlowych (Allegro Ads).  

Na czym dokładnie polegają? Jak mówi sama nazwa – Pey Per Click – reklamodawca ponosi koszty związane tylko z kliknięciem reklamy przez odbiorcę. W zależności od wybranego ekosystemu komunikaty reklamowe wyświetlają się w różnych miejscach w sieci. W przypadku Google Ads np. w wynikach wyszukiwania, a także w sieci reklamowej (m.in. YouTube, Gmail). 

Podobnie wygląda to w Microsoft Ads, gdzie komunikaty reklamowe są wyświetlane nie tylko w Bingu, ale też w Yahoo, MSN w sieci Microsoft Audience Network czy też w witrynach partnerów. Użytkownik, który zauważy reklamę, zainteresuje się nią i zdecyduje się na jej kliknięcie, przenoszony jest na stronę docelową wskazaną przez reklamodawcę, a ten ostatni ponosi koszt kliknięcia, który jest zależny od wielu czynników, np. liczby użytkowników sieci spełniających kryteria targetowania reklamy, aktywności konkurencji, maksymalnej stawki za kliknięcie zdefiniowanej w panelu reklamowym itd.  

Kampanie PPC – kiedy warto z nich skorzystać? 

Kampanie PPC są skutecznym narzędziem marketingowym, które w odróżnieniu od innych form pozyskiwania klientów, przynosi niemalże natychmiastowe efekty. W reklamy tego typu warto zainwestować zwłaszcza wtedy, gdy celem firmy jest:  

  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej, 
  • maksymalizacja sprzedaży produktów lub usług, 
  • zwiększenie świadomości marki, 
  • dotarcie do nowych klientów. 

Wyróżnia się też kilka sytuacji, w których inwestycja w tego typu działania reklamowe może być szczególnie opłacalna. Mowa tutaj m.in. o:  

  • Wejściu na rynek – strona dopiero została uruchomiona, a firmie zależy na tym, by szybko zwiększyć jej widoczność w sieci. Na efekty długofalowych działań, takich jak pozycjonowanie (które także warto rozpocząć już na samym początku) trzeba będzie poczekać nieco dłużej, podczas gdy reklama PPC sprawi, że marka zacznie być widoczna niemal natychmiast po uruchomieniu kampanii.   
  • Akcjach sezonowych – kampanie PPC mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży produktów sezonowych, np. choinek czy dekoracji w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Kiedy popyt na tego rodzaju produkty rośnie, użytkownicy zaczynają poszukiwać ich w sieci, a stosując reklamy PPC firma może wyróżnić się na tle konkurentów, docierając ze swoją ofertą do docelowych odbiorców.  
  • Działaniach lokalnych – jeśli marka działa np. na terenie danego miasta czy najbliższej okolicy reklamy PPC także mogą poskutkować wysokim ROI. W zależności od branży – jeśli firma działa lokalnie i nie ma dużej konkurencji, to przy spełnieniu kilku dodatkowych warunków (m.in. wysoka jakość strony docelowej i właściwy wybór słów kluczowych), może uzyskać naprawdę atrakcyjną stawkę za kliknięcie.   

Rodzaje kampanii PPC 

Istnieją różne rodzaje kampanii PPC, które można wykorzystać w zależności od celów reklamowych. Do najpopularniejszych zalicza się:  

  • Kampanie w sieci wyszukiwania – w zależności od ekosystemu, reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google, Bing czy Yahoo w odpowiedzi na frazę kluczową wpisywaną przez użytkownika w wyszukiwarkę. Dociera więc wyłącznie do osób, którzy poszukują określonych produktów bądź usług, stąd też przynosi bardzo dobre wyniki.  
  • Kampanie w sieci reklamowej – reklamy wyświetlane na stronach internetowych, które współpracują z wydawcami reklamowymi. Strony internetowe udostępniają część swojej powierzchni systemowi reklamowemu, który w ich ramach może wyświetlać reklamy tworzone przez reklamodawców. Kierowanie tego rodzaju kampanii odbywa się najczęściej za pomocą wskazywanie danych demograficznych, behawioralnych oraz zainteresowań adresatów.  
  • Kampanie remarketingowe – reklamy wyświetlane użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili stronę internetową reklamodawcy.  
  • Kampanie wideo – reklamy wideo wyświetlane na platformach takich jak np. YouTube. 

W zależności od wybranego ekosystemu w kampaniach można korzystać z różnych formatów reklam. Sprawdź, jak wygląda to w Google AdsMicrosoft AdsMeta Ads i Allegro Ads.