Znaczenie remarketingu
Remarketing to długoterminowa strategia marketingowa. Poprzez systematyczne docieranie do użytkowników, przypomina się im o marce, jej produktach czy ofercie. Dlatego też stała obecność w ich świadomości może znacząco wpłynąć na późniejsze konwersje. Większość konsumentów nie podejmuje decyzji zakupowych od razu po pierwszej wizycie na stronie – potrzebują dodatkowego czasu na przemyślenia, porównanie cen, analizę konkurencji. Remarketing doskonale wpisuje się w tę potrzebę, umożliwiając utrzymanie oferty w świadomości potencjalnych klientów, aż do momentu, gdy będą gotowi do podjęcia decyzji. Umożliwia także odpowiednie bodźcowanie potencjalnego klienta (np. poprzez oferowanie mu kodów rabatowych czy darmowej przesyłki).
Remarketing pozwala zbudować świadomość marki. Dzięki systematycznym i spersonalizowanym wyświetleniom reklam użytkownicy stale mają do czynienia z różnymi przekazami. To stopniowo kształtuje w nich pozytywny obraz marki, co w rezultacie może przełożyć się na wzrost konwersji. Nawet jeśli nie dochodzi do natychmiastowej sprzedaży, istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik, który miał wielokrotną styczność z komunikatami marki będzie skłonny do niej wrócić, gdy nadejdzie odpowiedni czas na dokonanie zakupu.
Dodatkowym obszarem, w którym remarketing może okazać się skuteczny, jest ratowanie porzuconych koszyków. Nieukończone procesy transakcji, zamawiania usług czy rejestracji stanowią częsty problem dla wielu przedsiębiorców. Dzięki remarketingowi mamy możliwość przypomnienia użytkownikom o tym, że nie dokończyli określonych działań.
Rodzaje remarketingu
Remarketing obejmuje różnorodne strategie, które pozwalają skutecznie docierać do potencjalnych klientów, poprzez personalizowane reklamy. Do najpopularniejszych rodzajów działań remarketingowych można zaliczyć:
- Remarketing w sieci Google (GDC) – pozwala na wyświetlanie reklam w formie graficznej lub tekstowej w innych witrynach i aplikacjach, które użytkownik odwiedza w sieci reklamowej Google. Dzięki tej strategii możliwe jest utrzymanie kontaktu z użytkownikiem po opuszczeniu przez niego witryny, poprzez prezentowanie mu atrakcyjnych treści wizualnych, które przyciągają uwagę i skłaniają do kliknięć.
- Remarketing w wyszukiwarce (Remarketing List for Search Ads, RLSA) – umożliwia dotarcie do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili witrynę, w momencie, w którym wpisują określone frazy w wyszukiwarkę. Reklamy te są kierowane do użytkowników, którzy już wcześniej wykazali zainteresowanie daną tematyką, co może poprawić wyniki konwersji.Reklamy te opierają swoje działanie na listach remarketingowych, wykorzystujących zwykły tag remarketingowy lub tych, utworzonych w Google Analytics.
- Remarketing na podstawie list mailingowych – polega na docieraniu do osób, które wcześniej wyraziły zainteresowanie marką np. poprzez subskrypcję newslettera, kontakt z firmą lub dokonanie zakupu. Osoby te regularnie otrzymują informacje i treści od danej marki. Integracja list mailingowych z platformami remarketingowymi pozwala na spersonalizowaną komunikację z użytkownikami, przypominając im o ofertach i promocjach w ramach kampanii e-mailowych. Platformy mailingowe, takie jak GetResponse lub FreshMail, umożliwiają dodanie linku śledzącego do treści wiadomości. Takie działanie pozwala zebrać listę remarketingową osób, które otworzyły e-mail. Innym sposobem na mierzenie skuteczności kampanii mailingowych może być wygenerowanie adresów URL z parametrami UTM np. w UTM Tag Builder. Wszystkie te działania pozwalają mierzyć podstawowe wskaźniki, takie jak np. współczynnik odrzuceń (Bounce Rate, BR), współczynnik klikalności (CTR, Click Through Rate) czy wskaźnik otwieralności wiadomości (OR, Open Rate). W kampaniach remarketingowych warto wykorzystać dostępne dane o użytkownikach, takie jak historia zakupów, preferencje czy aktywność na stronie internetowej, aby tworzyć treści dopasowane do zachowania odbiorców. Korzystając z narzędzi do automatyzacji, można wysyłać e-maile w określonych momentach np. po dodaniu produktu do koszyka bez dokonania zakupu.
- Remarketing w portalach społecznościowych – polega na docieraniu do użytkowników poprzez reklamy w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn. Jedną z głównych zalet remarketingu społecznościowego jest możliwość dotarcia do zaangażowanej grupy odbiorców, co zwiększa szansę na konwersje.W kampaniach tego typu ważne jest przygotowanie grup niestandardowych odbiorców.
Mierzenie skuteczności remarketingu
Aby dokonać oceny skuteczności remarketingu, niezbędne jest sprecyzowanie celów remarketingowych. W zależności od potrzeb i strategii firmy, priorytety te mogą obejmować zwiększenie konwersji, obniżenie retencji klientów czy zwiększenie świadomości marki. Wskaźniki efektywności (KPI, Key Performance Indicators) powinny zostać wyraźnie określone, aby umożliwić późniejszą kontrolę efektywności kampanii. Analiza skuteczności działań remarketingowych wymaga określenia m.in. konkretnych celów biznesowych, stałego monitorowania zachowań użytkowników czy dostosowywania strategii.