Analiza SWOT – co oznaczają jej poszczególne elementy?
- Strengths (mocne strony) – to unikalne cechy i zasoby organizacji, dające jej przewagę nad konkurencją. Może to być np. wykorzystywanie innowacyjnych technologii, wysoce specjalistyczne umiejętności zespołu, renoma, którą posiada marka lub dostęp do kluczowych dostawców.
- Weaknesses (słabe strony) – to obszary, w których firma może mieć trudności lub jej pozycja jest niekorzystna, względem sytuacji, w jakiej znajduje się konkurencja. Mogą to być np. braki w ofercie produktowej, ograniczone zasoby finansowe czy stosowanie przestarzałych technologii, obniżających wydajność i jakość pracy.
- Opportunities (szanse) – to zewnętrzne czynniki, które mogą przynieść firmie korzyści. Zalicza się do nich m.in. nowe trendy rynkowe, luki w ofercie konkurencji czy zmieniające się potrzeby konsumentów.
- Threats (zagrożenia) – to zewnętrzne czynniki, które mogą stanowić problem dla firmy. Zalicza się do nich m.in. pojawienie się nowych konkurentów, niekorzystne zmiany w regulacjach prawnych czy możliwe kryzysy gospodarcze.
W zależności od przyjętej wykładni, niektórzy autorzy publikacji naukowych, określają mocne i słabe strony mianem czynników wewnętrznych, a szanse i zagrożenia, mianem czynników zewnętrznych. Niektórzy dokonują podziału także w odniesieniu do teraźniejszości i przyszłości, dzieląc mocne i słabe strony na cechy dotyczące obecnej sytuacji, a szanse i zagrożenia, jako coś, co może wydarzyć się wkrótce. Można spotkać się także z podziałem, w którym mocne i słabe strony zalicza się do czynników, zależnych od organizacji (tych, na które firma ma np. wpływ planistyczny) a szanse i zagrożenia do czynników obiektywnych, w odniesieniu do których firma nie posiada sprawstwa.
Którym z ujęć kierować się, prowadząc analizę SWOT w organizacji? Niezależnie od wybranego podziału, analiza będzie skuteczna i dostarczy właściwych wniosków pod warunkiem zachowania konsekwencji. W praktyce konsekwencja ta polega na tym, by wykorzystywać tylko jedno z ujęć.