SWOT

Analiza SWOT to narzędzie, które stało się fundamentem planowania strategicznego w biznesie. Jej nazwa to skrót, pochodzący od słów Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse) oraz Threats (zagrożenia). Dzięki przeprowadzeniu analizy SWOT przedsiębiorstwa mogą dokładnie ocenić swoją pozycję na rynku, identyfikując atuty i słabości oraz rozpoznając zewnętrzne szanse i zagrożenia.

Analiza SWOT – co oznaczają jej poszczególne elementy?

  • Strengths (mocne strony) –  to unikalne cechy i zasoby organizacji, dające jej przewagę nad konkurencją. Może to być np. wykorzystywanie innowacyjnych technologii, wysoce specjalistyczne umiejętności zespołu, renoma, którą posiada marka lub dostęp do kluczowych dostawców.
  • Weaknesses (słabe strony) –  to obszary, w których firma może mieć trudności lub jej pozycja jest niekorzystna, względem sytuacji, w jakiej znajduje się konkurencja. Mogą to być np. braki w ofercie produktowej, ograniczone zasoby finansowe czy stosowanie przestarzałych technologii, obniżających wydajność i jakość pracy.
  • Opportunities (szanse) – to zewnętrzne czynniki, które mogą przynieść firmie korzyści. Zalicza się do nich m.in. nowe trendy rynkowe, luki w ofercie konkurencji czy zmieniające się potrzeby konsumentów.
  • Threats (zagrożenia) – to zewnętrzne czynniki, które mogą stanowić problem dla firmy. Zalicza się do nich m.in. pojawienie się nowych konkurentów, niekorzystne zmiany w regulacjach prawnych czy możliwe kryzysy gospodarcze.

W zależności od przyjętej wykładni, niektórzy autorzy publikacji naukowych, określają mocne i słabe strony mianem czynników wewnętrznych, a szanse i zagrożenia, mianem czynników zewnętrznych. Niektórzy dokonują podziału także w odniesieniu do teraźniejszości i przyszłości, dzieląc mocne i słabe strony na cechy dotyczące obecnej sytuacji, a szanse i zagrożenia, jako coś, co może wydarzyć się wkrótce. Można spotkać się także z podziałem, w którym mocne i słabe strony zalicza się do czynników, zależnych od organizacji (tych, na które firma ma np. wpływ planistyczny) a szanse i zagrożenia do czynników obiektywnych, w odniesieniu do których firma nie posiada sprawstwa.

Którym z ujęć kierować się, prowadząc analizę SWOT w organizacji? Niezależnie od wybranego podziału, analiza będzie skuteczna i dostarczy właściwych wniosków pod warunkiem zachowania konsekwencji. W praktyce konsekwencja ta polega na tym, by wykorzystywać tylko jedno z ujęć.